2014. január 14., kedd

Vonat energiavisszanyerő

Ha már idefirkálom a régi ötleteimet, ez se maradjon ki.

Nem találom a magyar nyelvű abstractot, de úgyis ki fogom fejteni alant :).

---
Title of idea :

1.) Recover the  kinetic energy of individual railway carriages to reduce the load and fuel consumption of railway engines.

Recover part of the kinetic energy of a railway carriage during braking, store it in ultracapacitors (see e.g. Maxwell Technologies ) and reuse during acceleration. Such systems already exist, see for instance the news release about South Korean Subway ( http://www.maxwell.com/ultracapacitors /news-events/release.asp?PRID=290 not work now :(.). The idea is to adapt this mechanism individually on each (or most) of the railway carriages rather then having it only in the engines. The carriages could be modified to include at least an electric motor that also acts as a generator, set of ultracapacitors and pressure sensors mounted on the carriage joints to automaticly control the onset of charging or the feedback of stored energy to the electric motor. Such carriages could reduce the load on railway engines which would mean that fewer engines would be required for the same ammount of transportation and also less fuel or electricity consumption. Since the operation of the carriages does not require any centralized control, thus they are generally applicable on a heterogenous railway, and they even can be mixed with "ordinary" carriages. Unlike the (already existing) electric engines that feed back to the power line during braking, the advantage of the modified carriages could also be harnessed on non-electric railway lines that are the most common type in the USA. 

--------

Ki ne gondolkodott volna el azon hogy hogyan lehetne energiát visszanyerni autón, buszon, vonaton? Én sem vagyok ez alól kivétel. Autóra a legszebb megoldást a BMW-től láttam valahol, tipikusan az az ötlet aminek a láttán az ember a homlokára csap.... Miért nem nekem jutott az eszembe :)? Sajna nem találom sehol azt az oldalt, a lényeg az volt hogy a hagyományos automata váltót gondolták újra. Utánakerestem. Határozottan BMW-re emlékeztem, de a bolygómű wikipédia oldalán a toyota priust emlegetik. Mindegy is, az nem az én harcom :D:

Egyszer egy újságban láttam a Maxwell (link ott fenn) cég remek ötletét. Gyakorlatilag kondenzátorból építettek energiatárolót. Aminek az az előnye hogy iszonyatosan gyorsan lehet tölteni, talán túl gyorsan is.

Hozzáteszem hogy van egy nagyon egyszerű és működő módja a vonat energiájának a visszanyerésére. A modernebb mozdonyok képesek visszatáplálni fékezés közben az energiát a felső vezetékbe. Ennek az a hátránya hogy értelem szerűen csak a mozdonynak - vagy a motorkocsinak - szabad fékezni, valamint ha nincs felső vezeték, akkor bukott a mutatvány. (Tudom hihetetlen erre Európában, de az USA-ban rengeteg villamosítatlan vonal van.)

Ravasz olvasó azonnal kötözködhetne hogy miért ne lehetne generátort kötni minden kocsira és kész? Ez is megoldás lehet, de akkor egységesen meg kell oldani a kocsik összekapcsolását is, mert ha csak egyetlen egy is akar amin nincs összekötő vezeték - abba most nem is megyek bele hogy ez mennyire biztonságos -, akkor nem működik az egész.

A továbbra is ravasz olvasó ebben általános problémát is láthat. Kitalálhatsz bármit, barátom, a vezérléshez úgyis szükséged lesz az összekötésre, belebuksz a kompatibilitási problémákba. Van ahol még 1950-es évekbeli mozdonyok futkároznak vidáman (komolyan láttam Olaszországban olyat...).

Na épp itt van az ötlet ;). Nem az ultrakapacitor a lényeg, energiát lehet tárolni akár nagynyomású levegőtartályban is, lásd indiai kiskocsi. (Na az is remek ötlet hogy a hatékonyság miatt nem légköri nyomáson fecskendezik be a nagynyomású levegőt, remek mérnöki teljesítmény....)

Vegyünk egy kocsit külön. 

Mi is történhet vele - most eltekintve attól hogy hegyre/ről megy fel/le kis ravasz :D -?

Vagy húzom - jó, tolom -, vagy fékezem.

Meg is van a vezérlésem. Ha bizonyos nagyságnál nagyobb húzó vagy vonóerőt tapasztalok, akkor "rásegítek". Ha meg fékez a szerelvény, akkor a fékpofát visszafogom akkora - elektromágneses - erővel, amekkorát fékez a generátor, így ha nem működik az eszközöm, azonnal visszavált "hagyományos" üzemmódba.

Így egy így felszerelt kocsi "besegít" a saját szállításába. Függetlenül a többi kocsitól.

Szerintem jó ötlet, bár ez is már elég régi agymenésem.....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése