2014. február 14., péntek

A Peter elvről

Mindenkinek - már aki olvas természetesen - vannak "kedvenc" könyvei. Régi kötelem egy férfi számára hogy ültess egy fát, nemzz egy fiút és írj egy könyvet. Lehetetlen elolvasni mindet, még csak a legjobbakat sem tudja "feldolgozni" egy ember, válogatni kell.
Sokáig azt hittem hogy csak régen éltek okos emberek, írtam is már erről. Persze ez csak addig tartott ameddig össze nem futottam Pirsig-gel :D. Vonnegutról azt gondoltam valamiért hogy nem kortárs író, pedig az Utópia14/Gépzongora az egyik nagy kedvencem a többi között. No de nem ezekről akarok írni most, hanem a Peter elvről....
Sajna wikipédia bejegyzést csak angolul találtam róla...
Vannak írások amelyek nagy hatással vannak a környező világra. Ki ne ismerné Murphy törvényét például? 
Kedvenc kérdésem - sajna nem én találtam ki, innen csentem, hogy Pirsig meg honnan szedte, nem tudom - hogy létezett-e a gravitáció (nehézkedés-re kell keresni az oldalon, vagy Newton-ra) Isaac Newton előtt? Ugyanezt a könyvet elolvasták sokan rajtam kívül, gondolom sokaknak határozza meg a világhoz való viszonyát. Az egyik - de lehet hogy nem csak Lajbi -  Linuxos ismerősöm például kötelező olvasmányként olvastatja el a diákokkal ezt ;-).

No de most nem a többi könyvről van szó, hanem Peter professzor remekéről.

Tréfás, kötetlen stílusban megírt mű, de a téma komoly. Nem idézem most ide a fülszöveget, nem olyan hosszú könyv, megéri elolvasni akár többször is, a lényeg az hogy minden hierarchikus szervezetben mindenki addig emelkedik, ameddig el nem éri az inkompetencia szintjét. Röviden szólva ha egy területen "jó" vagy, akkor az predesztinál(hat) arra hogy egy szinttel magasabbra emelkedj, de korántsem biztos hogy ugyanolyan jó vagy azon a szinten, sőt, de egy fentebb említett szervezetben már nincs visszaút. 

Még középiskolás voltam amikor kezembe kaptam eme remeket, és felismertem a nagyszerűségét, de nem találtam kibúvót az elv alól sehogyan sem. Ahogy az író fogalmazott, ez olyan elv, ami megkerülhetetlen, búvópatakként úgyis felbukkan. Ad acta, gondoltam, beraktam a megoldhatatlan/megoldásra váró feladatok mellé, közvetlenül a Fermat sejtés utánra. (Hozzáteszem a Fermat sejtést több ezer oldalon (a 90-es évek elején) már bebizonyították, ha egyszer nagyon sok időm lesz, akkor átrágom magam rajta. Mindenesetre nem a frappáns, egyszerű megoldást találták meg, az már bizonyos ;-)..). Annyiban lezártam magamban ezt a kérdést, hogy menekülni fogok az előléptetés elől és kész ;).

Teltek múltak az évek, a húgom - aki 7 évvel ifjabb mint én - eljutott a pályakeresés nehéz bugyraiba. Elhelyezkedett valami multinál, ahol nem érezte igazán jól magát, és a család legnagyobb megrökönyödésére inkább elment ipari alpinistáskodni, meg kőműves mellé, miközben jobb helyet keresett.

Fel is vették egy másik multihoz (Edisonék...). Elmesélte hogy hogyan. Több száz jelentkező közül válogattak a gyakornoki programra. Középvezetőket kerestek. Jelentkezhettek belülről, kívülről. Amikor felvették, nem azzal kellett foglalkoznia rögtön amivel később, hanem 3 éven keresztül fél éves bontásokkal különböző területeken kellett dolgoznia. Mindenki tudta hogy majd vezető lesz egyszer, de az alatt a három év alatt meg kellett ismernie a céget.

Atyaég, csaptam a homlokomra. Ezek kihúzták a Peter elv méregfogát!
A hierarchián belülről való emelkedésnek ugyanis komoly előnyei is vannak ám, hiszen a delikvens ismeri a környezetet. Lehet azonban hogy valaki ugyan inkompetens egy szinten, de kettővel fölötte tökéletes. Ha az adott szinthez alkalmazunk szűrőt - persze ehhez az is kell hogy a szűrő jó legyen, de még mindig jobban állunk mint ha az az alatti szint alapján döntünk! -, akkor kiküszöbölünk sok hibát. Arról nem is beszélve, hogy nem kiemelünk valakit, hanem lehetőséget adunk arra hogy emelkedjen, ha akar.

Csodálatos.

Az jutott erről az eszembe akkor, mint ami Kőgyesi Zolinak még a gimiben, amikor a bűvös kockát forgatva ezt mondta:
  • Én csak egyvalamit nem értek ezen...
  • Mit? - kérdeztük.
  • Ezt hogyhogy nem én találtam ki :D?
.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése