2014. február 18., kedd

Miért támogatják a multik a startupokat?

Ez a kérdés merült fel ma az egyik oldalon, és úgy gondolom hogy megér ez a egy kis feljegyzést. Már csak azért is, mert rákerestem a multi cégekre, és megrökönyödve tapasztaltam hogy a wikipédián eléggé fura szócikk - legalábbis számomra fura - található róluk. 

Egyszer egy ismerős panaszkodott egy buliban a főnökére, már meg nem mondom pontosan hogy mi volt a baja, de azt tudom hogy körülbelül mit mondtam neki. Mármint hogy valószínűleg a főnöke - echte magyar vállalkozó a jobbik fajtából - azon a lépcsőn van, amikor már az utódláson töri a fejét, nem érzi úgy hogy a cég és ő egy entitást alkotnak, szeretné valahogy a művét tovaadni az utókornak. Akkor világosodott meg bennem hogy mi is az a multicég.

Gondolom ma már nem sokan olvasnak családregényeket,  ez a szüleink és nagyszüleink sportja volt elsősorban, de az ezekre jellemző tulajdonság - idézem a wikiből "feltörekvés, a konszolidáció és a hanyatlás korszakai" - nem a véletlen műve. Megjegyzem itt hogy ifjúkorom egyik kedvenc filmsorozata az "Onedin család", megtévesztő magyar címe ellenére nem családregény ;-). (Eredeti címe Onedin Lines volt..)

Nagyon sok cég - beleértve a kis cukrászüzemeket is például - sorsa az életben is hasonló volt, sőt ez ma is megfigyelhető jelenség természetesen.

Hogyan élheti túl egy cég az alapítója elvesztését? 

Fából vaskarika, mondhatnánk, hiszen a cégek felemelkedéséhez általában olyan habitusú emberek "kellettek", akikre nem jellemző hogy a kezükből könnyen kiadnák a kormányrudat, ez óhatatlanul maga után vonta a későbbi hanyatlást.. 
Ha valaki kíváncsi arra hogy milyen habitusú, könnyen leellenőrizheti itt, én példul ENTP vagyok....
Mégis léteznek olyan cégek amelyek bőven túlélték az alapító(ka)t és köszönik szépen megvannak jól. Hogyan lehet ez? Ha megkérdezünk egy multit, akkor sűrűn találkozhatunk azzal a kifejezéssel hogy "vállalati kultúra". Ez sem a véletlen műve. Csak azok a cégek maradhattak fenn anélkül hogy egy megadott kéz tartsa őket egyben, ahol kialakult egy olyan kultúra, ami ezt  - mármint azt hogy  ne legyen szükség autoriter tulajdonosra, ez nem jelenti azt hogy vezetőre sem, természetesen - biztosítani tudta.
Ez a tudás persze másolható, tanulható, ennek eredményeképpen akár még az alapító(k) tevékenykedése közepette kialakulhat a megfelelő szervezet, látunk is erre manapság számtalan példát, én csak a kialakulásának okát akartam felvillantani. (Kitérhetnék itt most a minőségbiztosítás értelmére is, mert azzal kapcsolatosan is eléggé fura képzetek vannak az emberekben szerintem, de jusson mindenkinek az eszébe a balkezesség...)

A lényeg ebből az, hogy a kialakulásából fakadóan a multik olyan szervezetek amelyeket a "hatékonyság szelleme" leng körül. (Értsd, teljesen mindegy hogy milyen modellből fakadóan hatékony, a léte, hogy a sok hasonló kezdeményből fennmaradt "vezető" nélkül, az biztosítja ezt...)

Egy kis intermezzó... Egyszer lelkesen beszéltem az egyik akkor épp kedvenc heppemről a húgomnak aki türelmes hallgató - elvégre végzett gyógypedagógiát, lásd az okát itt -  és amikor nagyobb levegőt vettem, csendesen megjegyezte hogy amiről beszélek, annak a nagy részét lefedi a mátrixosítás, és hogy az ő cégüknél nagyon kevés hierarchia szint van, már régóta. Amikor felcsattantam hogy mi a francért nem publikálják mindenfelé ezt, akkor azt mondta hogy ez biztosítja nekik a többek között a versenyelőnyt....
Namost.

Van egy cégünk, ami hosszabb életű mint egy ember. Nem csinálhatja mindig ugyanazt, hiszen a világ változik. Új termékeket hogyan valósíthatunk meg? Az egyik lehetőség az, hogy a cégen belül próbálunk új dolgokat megvalósítani, de nem könnyű dolog ez, hiszen túl sok erőforrásunk van, nagyon könnyen fecsérelhetjük ezeket el "remek" dolgokra.
Intermezzó... Havonta egyszer elmesélhettem egy ötletemet néhány éve, kaptam rá piros pontot -> fiók, vagy kaptam rá jogos kritikát. Nem azért mert érdekelt igazából bárkit is az épp aktuális ötletem - azért nem tartották érdektelennek -, csak mert a felesleges "szikráimat" így lehetett levezetni. Egyszer Gyuri egy ilyen alkalommal elmesélte az egyik saját ötletét. Baromi jó volt, lelkesítő. Persze a fiókban. Ők addigra már túl voltak azon hogy sok - egyébként kiváló - ötletüket próbálták megvalósítani, majdnem csődbe mentek miatta....
Ezért támogatják a multik a startupokat.
Csapatokat, akik új ötleteket visznek el a siker előszobájáig.
Sok százból egyet.
Nekik nem kell törődni az érdektelen ötletekkel.

És ez jó nekik is, meg a feltörekvésre váró csapatoknak is.

Szerintem :D.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése